Sitsen kan påverka!!!!!

Idag arbetade jag staccato med samma koncept som igår, fast idag värmde jag upp han i säkert 60 min, 30 min skritt och 30 min blandad skritt och trav. Joggade igång honom i lång och låg form i ett friskt tempo för att få honom att arbeta mer med ryggen. Gjorde även lösgörande övningar för att få honom mer mjuk och följsam.

Jobbade mycket med min sits idag för att hjälpa han så mycket på bästa sätt. Och vad sitsen har mycket inverkan på hästen, det kan man inte tro, men så fort jag ändrade min sits och började rida fick han en helt annan bärighet och gick ner på tygeln fast att jag hade lösa tyglar. Testade att öka svårigheten lite på skoj för mig själv och red han med en hand och arbetade bara med sitsen och ja.. vilken häst man fick. Helt otroligt vad sitsen kan påverka! :D 

Foto: @spenatklart

//Lollo

 



Kommentarer
Postat av: Måne

Vad exakt gjorde du då..?
Du kanske kan förklar med jhämförelse bilder och sånt..?

2012-08-10 @ 21:47:35
Postat av: Mikaela

fattar precis vad du menar, brukar hålla små "minilektioner" för mig kompis när hon följer med mig till stallet å får prova rida, som idag tex. hon skulle försöka få fram hästen i galopp. först gick det inte så bra å kaza(hästen) lyssna inge vidare å gick inte som hon skulle, men då sa jag att hon skulle luta som bakåt då hon luta sig fram lite för mkt, så alltså luta sig bakåt å känna att hon sitter ner ordentligt i sadeln, typ göra sig "tung" så hon får "kontakt med sätet", å då fick hon fram en jättefin galopp. :) har känt typ samma sak jag att sitsen påverkar otroligt mycket. rätt häftig känsla ändå.. ;o ;)
hahah sorry för en så lång kommentar.. ;P

2012-08-10 @ 23:58:59

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0